fredien.reismee.nl

Bezoek aan de burcht van Wawel

Vanmorgen tot half tien geslapen en rustig aan gedaan. Kuiten laten wennen aan het loopbestaan. Met de belofte, dat het vandaag zeker voor het donker thuis zijn, gaan we op weg naar de burcht van Wawel.


Bij de kassa blijkt, dat je moet kiezen uit wat je wilt bezoeken en als ik vrolijk “alles” zeg, krijg ik zuur de opmerking, dat we veel eerder hadden moeten komen. Binnen de mogelijkheid wordt het een bezoek aan de Royal Private Apartments om 14:00 uur, De State rooms om 15:00 uur en om 15:50 de Crown treasury en Armoury. Bij het afrekenen vraag ik naar de 65 plus korting en ik moet me legitimeren, dat ik zo oud ben. Ze heeft er duidelijk de pest in, want nu wordt er druk getelefoneerd of dit wel geldt voor Nederlanders. Veel minder vriendelijk rekent ze met ons af.


We hebben nog een kwartiertje tijd over en lopen wat rond. Bij de ingang wordt er gescand en de tassen moeten in een locker. Het wachten is op de gids, die een kwartier te laat aankomt. Dus wordt het rennen door het paleis, want alles gaat hier op tijd en de volgende groep achtervolgd ons alweer. Het paleis is enorm groot. Veel oud eiken meubilair, zwaar, niet mijn smaak. Er zijn veel Nederlands meesters of kopieën ervan aan de muur. Er staat een prachtige Friese klok die helemaal intact is en op de wijzerplaat staat Woensdag met sterrenbeeld en de maand. Er zit zelfs een wekker in. Natuurlijk veel schilderijen van de koningen van Polen met familieleden. We komen in de slaapkamer van de koning, diverse koepels met veel licht, de vertrekken van recente Poolse hoogwaardigheid bekleders met een badkamer uit het begin van de vorige eeuw.


Je mag niet fotograferen en men loopt je achterna, als je een camera om je nek hebt. Het lukt me om een paar plaatjes te schieten. Ook word ik een keer gewaarschuwd. Er is prachtig Meisner porselein te bewonderen en zilversmeed kunst.


Door naar de Apartments. Ze werden veelal voor gasten gebruikt. Hier geen gids maar volop bewaking. Ook hier grote zalen met zwaar meubilair, schilderijen en tapijten.


Dan door naar de kerkers waar de Wapenkamers en andere schatten zijn tentoongesteld. Prachtig zilveren kannen, borden en gebruiksvoorwerpen. Een rijk versierde koninklijke mantel, met grote hoed.


Diverse maliënkolders, harnassen, speren. Een kamer vol geweren. En helemaal onderin kanonnen in alle maten en soorten. Om vijf uur worden we het kasteel uitgekeken, men wil naar huis. Nu dat treft, wij ook.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!