fredien.reismee.nl

Suchedniów

Gisteren uit Krakau vertrokken. Er was nog zoveel te zien, zeker als je bedenkt dat wij slechts een paar kerken van de 130 gezien hebben. Ook Schindlers fabriek, waar nu een museum is, hebben we niet gezien. Verder barst het er van musea, ook niet gezien. Maar we zijn even cultuur moe en willen de indrukken ook verwerken. Op naar het Noorden, waar we belanden op een camping in Suchedniów. Je hoeft je echt niet te schamen als je van dit plaatsje nog nooit gehoord hebt, hadden wij ook niet. Omdat het al laat in het seizoen is, zijn veel campings dicht en wordt onze keuze daardoor bepaald. De reis verliep voorspoedig het landschap is licht glooiend. De herfst doet zijn intrede en de temperatuur zakt gestaag.

De camping is mooi, we zijn de enige gasten. Er is een verwarmde douchegelegenheid en keuken. Niets mis mee. Het bijbehorend meer is nu verlaten, maar de kano’s op de kant wijzen op waterplezier in de zomer. Het meisje van de receptie is aardig, ze was net het hek aan het schilderen en de sporen zijn te zien op haar gezicht. Ze leent ons spontaan een boekje met fietsroutes in de buurt. Weliswaar in het Poolse maar het geeft toch houvast om niet langs grote wegen te moeten fietsen.

Tegen zes uur is het zo koud, dat Fred de luiken voor de ramen spant. Ik heb van isolatiemateriaal panelen gemaakt met zuignappen. Dit houdt prima op de Airstream en het scheelt veel kou van de ramen. ‘s Nachts zakt de temperatuur onder het vriespunt. Als we wakker worden is de rijp op het gras prachtig om te zien. Rond negen uur is het nul graden, de zon schijnt. De frisse lucht en de zon geven een wintersportgevoel het is heerlijk toeven buiten met een dikke jas aan. Omdat we niet in de zon staan verplaatsen we de caravan richting zon en meer. Nog meer genieten van het uitzicht en de zon.

Een fietstochtje voor de boodschappen en een wandeling door het bos maakt deze dag weer compleet. Het is vandaag 4 oktober en we realiseren ons dat we keuzes moeten maken voor de rest van de vakantie en besluiten Noord Polen voor een andere keer te bewaren. We willen fietsen, van de natuur genieten, lezen en luieren. Ook hier is er genoeg te beleven, volgens onze gids.

Tot nu toe heb ik 726 foto’s gemaakt die nodig geordend en uitgezocht moeten worden. Ook een leuke klus voor ‘s avonds.