fredien.reismee.nl

Fietsen en wandelen en niets doen

Het is zondag, een echte rustdag. Gisteren hadden we een fietstocht gepland van 45 kilometer. Het is hier heuvelachtig, maar deze afstand zou binnen onze capaciteit moeten liggen. Het eerste deel van de tocht is een makkie, bergafwaarts op een asfaltweg, daarna linksaf de binnenlanden in. De weg wordt slechter en verandert in een zandpad. Ik heb mijn dikke fiets bij me, het is zwaar fietsen door het rulle zand. Daarbovenop komt de stijgt de weg behoorlijk, afstappen dus. We komen door bossen en mooie landschappen, de moeite waard. Eerst gaat de eerste jas uit, dan nog een trui, zweten om boven te komen. We komen langs een kerkhof, die een bloemenweelde is. De graven staan er prima verzorgd bij. Dat was ons al eerder opgevallen. Bij een gesloten overgang wachten we bijna 10 minuten. Je ziet sporen van mensen die langs de spoorbomen gegaan zijn.

Langs de weg staan kruisen met kleine altaars. Mensen slaan een kruisje als ze langslopen, het katholiek geloof is diep geworteld. Als we bij een kleine supermarkt komen, gaan we drinken halen en iets lekkers. Even bijtanken. We hebben pas 15 kilometer gedaan en ik besluit de weg naar huis in te zetten, dat is nog eens 10 kilometer. Gelukkig merendeels bergafwaarts. Thuisgekomen een pot thee leeggedronken.

Vanmorgen heerlijk uitgeslapen en door alle foto’s gelopen. Veel weggegooid, vast een eerste begin gemaakt met nabewerking. Na de lunch zijn we gaan wandelen. De herfst heeft zijn intrede gedaan. In Polen wordt veel naar paddenstoelen gezocht. We mogen een gevonden boleten buit fotograferen. Wij zelf hebben niets gevonden maar ook niet echt serieus gezocht.

We blijven hier nog een paar dagen relaxen en daarna zien we wel weer.