fredien.reismee.nl

Terug naar huis.

Vanmorgen op tijd opgestaan om terug te rijden richting huis. Eerst de camping betalen voor 7 nachten kamperen. Dit komt uit op de wonderbaarlijke som van 300 Zlotty, ongeveer 75 Euro. We worden om tien uur vriendelijk uitgezwaaid en off we go!

We rijden naar het zuiden richting Kielce, binnendoor naar Lotz en dan naar de snelweg A2. Het doet denken aan de “flèche verte” routes in Frankrijk. Je rijdt door dorpen met stoplichten, waar op de snelheid gecontroleerd wordt. Al met al schiet het niet op, maar ik vind het leuker dan snelweg rijden. Langs de weg staan weer de nodige paddenstoelen verkopers. De herfstkleuren doen zich gelden, prachtig zijn de bomen.

Als we onderweg een stop maken, wordt Fred aangesproken door een man, die hem een nieuwe IPhone5 wil verkopen. Hij begint met 300€, net of je zoveel geld zomaar op zak hebt. Fred weigert want hij vertrouwt het niet. Vanuit de caravan hoor ik het gesprek maar kan het niet echt volgen. Hij zakt naar 200 Euro. Inmiddels ben ik achter het stuur gekropen. Hij probeert ook mij te overtuigen, omdat hij honger heeft en geld nodig, zoals hij beweert. We maken nogmaals duidelijk geen belangstelling te hebben. Hij legt de telefoon op Fred zijn knie en zegt 100 Euro. Wij nogmaals geen belangstelling en ik trek langzaam de auto op. Hij pakt de telefoon op en kiest eieren voor zijn geld. Nare ervaring want je kunt op je klompen aanvoelen dat zo een ding ergens gestolen is.

We rijden door, het is best druk op de weg. Om half zes houden we het voor gezien, slechts 428 km afgelegd. We vinden een camping in Steszew. Er is helemaal niemand bij de receptie. We plaatsen de caravan en hebben zowaar elektriciteit. Fred loopt naar een bijgelegen Restaurant. Daar zijn ze zo vriendelijk de baas te waarschuwen. Inmiddels is het hier aardedonker geworden. We draaien de deur op het dubbele slot en zitten veilig in ons warme huisje.